söndag 8 mars 2015

Vasaloppet 2015 - redan en klassiker!

Om några timmar startar de... 

åkarna i årets Vasalopp...


De kommer få en blöt start, och antalet spår har halverats sägs det tidigare ikväll... det kan bli riktigt jobbigt, det! Imponerande av Moraborna och alla frivilligarbetare som gör det möjligt år efter år att åka detta 90 kilometer långa lopp. Jag delar med mig av de filosofiska tips som finns att hämta på Vasaloppets hemsida:


Den stora faran sägs egentligen inte vara värmen (det är en vecka senare pga årets skid-VM i Falun), utan vinden som kommer blåsa alla åkare ner till Mora i morgon! Jag hoppas att de åkare som jag kommer följa från tv-soffan med kaffekoppen i högsta hugg får en trivsam resa ändå! Ljudet av stavar som når snön, och skidor som glider långt och länge utför de härliga backarna i dalaskogarna är väldigt trevligt att få uppleva. Jag åkte Halvvasan förra året, men det var smärtsamt, då min energi tog slut efter ca 10 kilometer. Då var det ju bara 35 km kvar...

Årets Vasaloppsvinnare? Det hoppas jag!

För övrigt hoppas jag att en svensk vinner, gärna Johan Olsson! 

Norrmännen har vunnit sitt för i år...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

häst från Dalom