torsdag 19 mars 2015

10 000 timmars övning

Ibland säger man att 10 000 träningstimmar lägger en god grund för ett proffsigt kunnande inom någonting. Risken är stor att dessa tre gossar har spenderat just den tiden vid sina instrument.


10 000 timmar är ganska lång tid... eller på ett annat sätt: att man under 10 års tid avsätter 1000 timmar / år, eller 3 timmar om dagen under tio års tid - i snitt. Finns det något jag spenderat mycket tid på så är det innebandy (där jag inte ens spelat ordinarie i ett lag på högre nivå än enstaka matcher i division 4), varit lärare ( egentligen i många fler timmar än detta, så att stå inför yngre människor kan jag utan att knäna skälver), spelat piano (inte riktigt 10 000 timmar, men förmodligen några tusen. Det kanske är det jag bedömer att jag kan bäst här i livet gällande praktiska ting: att improvisera lugnare stycken på piano.





"Tro inte att du är något. Vet det."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

häst från Dalom