tisdag 10 mars 2015

Saudiarabien och pang pang - du är död

Jag har aldrig varit i Saudiarabien. Jag vet att flaggan är grön och att flaggan innehåller ett svärd och arabisk text. Det är Islams trosbekännelse. Grön sägs ha varit Muhammeds favoritfärg, därav får den på många flaggor runt om i Världen symbolisera Islam.

Nu har den svenska regeringen beslutat sig för att inte förlänga avtalet gällande vapenhandel med Saudiarabien. Jag tycker att det är ett helt korrekt beslut. Vad tycker du? Det finns mycket att säga om landet Saudiarabien. Det är svårt att hitta rikare länder, men samtidigt kan vi ju snabbt konstatera att de ligger några år efter europeiska länder gällande synen på män och kvinnor, föräldrapenning och sund syn på bilåkning(!).



Jag tycker inte att Sverige ska ha något egentligt utbyte med vapen och andra länder över huvud taget! Jag erkänner; Jag hatar vapen och allt det som vapen står för. Att tjäna pengar på att sälja vapen tycker jag är en tragisk inkomst, även om vi som nation kanske tror att vi bara säljer vapen till länder som inte använder dem... just nu. Det är ju en hyfsat naiv inställning, kan jag tycka. Jag förstår att SAAB, Bofors, osv fortsätter sälja, då inkomsterna resulterar i miljardbelopp och många jobb. Det gör iof cigarettindustrin också, och där tror jag vi kan vara överens om att ganska många dör pga rökning eller konsekvenserna av passiv rökning. Ingen rök utan eld!

Jodå, jag sökte vapenfri tjänst, och nejdå, det fanns inte plats för mig i "härbärget". Jag tyckte mönstringen var rolig, mest för att jag sopade mattan med konditionscykeln. Däremot fick jag ett grymt dåligt utlåtande gällande min hälsa då jag har psoriasis. Läkaren tyckte att det kanske skulle bli sämre av att vara ute i skogen längre stunder... tjoflöjt.



Frågor och svar om vapenexport

Vilka är Sveriges största vapenexportörer?
Saab AB som helhet är Sveriges ojämförligt största producent och exportör av krigsmateriel. Saab-koncernen står ensam för mer än 60 procent av den svenska krigsmaterielexporten. Andra stora företag som exporterar krigsmaterial är BAE System Hägglunds, BAE System Bofors, Nammo, Kockums och Volvo Aero.
(Källa: Regeringens skrivelser om strategisk exportkontroll).
Uppdaterad 2014-09-03





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

häst från Dalom