torsdag 27 mars 2014

Slingrande ormar i hemmet!

Mitt inlägg för dagen handlar om ormar.

Jag bodde ett tag i mitt eget hem under samma tak som Knut & Snoddas. Det var min exotiske lillebror som var inspirerad av sin ormtjusande farbror. Det hela slutade med att två ungefär metern långa Boa Constrictor flyttade in i rummet bredvid mitt. De hade sin boning i ett terrarium med växter och värmematta, med ett litet nätt hänglås på för att de inte skulle få för sig att slingra sig ut i villaområdet.

Jag uppskattade inte riktigt dessa slingrande saker, men jag tyckte att det var lite pulshöjande att ha dem runt halsen lite då och då. Det kanske var lite konstigt när kompisar kom hem till oss och spelade fotboll, och det i det lilla trädet bredvid planen hängde en boa och tittade på! 

När födan övergick från djupfrysta möss till levande möss så ökade den biologiska studien betydligt. Utan att röra sig en millimeter låg ormen och var tokfokuserad med sin högsensitiva tunga och mindre goda syn. Musen sprang omkring över hela terrariet, förmodligen viss om att det här blir den sista löpstunden i livet. När musen passerade precis framför ormens huvud så smällde det bara till då ormen i samma sekvens bet musen, samtidigt som den slingrade sin muskulösa kropp kring bytet och gjorde processen kort. Det var en hemsk, och i samma stund fascinerande, upplevelse.

Det är så man vill slingra sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

häst från Dalom