söndag 3 februari 2013

Gospel... så medryckande!

Idag fick jag njuta av tonerna från en härlig kör som sjöng inlevelsefull gospel.

Jag besökte Missionskyrkan i min lilla stad, vilket jag i stort sett bara gör under NonStop-möten i samband med julskyltningen.  Vanligtvis går jag till min egen "flock" (församling) i Pingstkyrkan, nära brandstationen. Jag gick dit för att lyssna på polare som går på Sjövik folkhögskola, och som tillsammans sjunger i en liten gospelkör. De var duktiga och jag njöt av att få sitta med och lyssna på schysst stämsång, vettiga texter och med glädje framfört. Jag blev verkligen bubblande glad inombords, så gospel smittar!


För flera år sedan var Kirk Franklin på besök i Sverige, och hans sånger har verkligen satt sin prägel på vad gospelkörer runt om i Sverige sjunger och har sjungit senaste 15 åren. Han blev förbluffad över hur många som kunde hans texter och stämmor, då det kändes som hela publiken ibland ingick i hans kör! Det var ett verkligt halleluja-moment. Amen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

häst från Dalom