tisdag 29 januari 2013

Politik i kubik

Politik är häftiga grejjor!

OK, jag förstår om inte alla människor går igång på politiska idéer, eller vill skrika ut vilket parti man röstar på eller inte. Jag tycker dock att man inte ska underskatta de möjligheter man har att påverka sin stad med hjälp av medborgarförslag, eller engagemang i något politiskt parti. Man kommer nog aldrig hitta ett parti som stämmer överens till 100% med sin egen övertygelse, och då har man många val:
 
  • starta ett eget parti, som Kalle Anka har gjort
  • röstar på det parti man tycker bäst stämmer med det man tycker
  • röstar blankt
  • röstar inte alls
  • röstar på ett helt annat parti, för att typ se vad som händer
Jag väljer att engagera mig på lagom nivå i min kommun, och jag lägger min röst på ett parti som tycker att familjepolitik är viktigt: att familjer själva ska få bestämma om saker som barnomsorg (dagmamma/dagis/vårdnadsbidrag), vem som är hemma med barnen, att man ska få välja äldreomsorg, etc. Ja, partiet är i skriande behov av röster och heter Kris(t)demokraterna.

Hur tänker du kring politik?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

häst från Dalom