torsdag 17 november 2011

Att tro på elevens förmåga

Min dagliga uppgift är att tro. Varje dag får jag jobba med att tro på elevers förmåga, vilja, ambition. Jag lyckas inte alltid. Det vore skönt att säga att varje lektion, varje enskilt elevsamtal vore en succé, men så är det inte. Jag får ofta bita mig i tungan för att inte skicka fel signaler till elever. Jag har svårt för en del, lätt för en del. De som ger ett sken av att sakna respekt blir svårast att möta i den dagliga undervisningen, i korridoren, i mitt arbetes vanliga innehåll.

Jag vill göra rätt, men lyckas inte alltid. Då är det skönt att få avsätta några minuter av mitt liv och studera den här amerikanske ynglingen (se länk)

http://www.youtube.com/watch?v=C9xPy86xhSY&feature=colike

Han kan få mig att andas igen, att tro på att barn och ungdomar vill bli sedda av oss lärare och vuxna, behöver oss för att mogna, lära sig, utvecklas och samarbeta med.

Jag vill vara lärare ett tag till... då jag behövs.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

häst från Dalom