måndag 2 mars 2015

Barcelona... en trevlig stad!

Att rambla in i La sagrada familia...

... eller att bli upplurad på läktaren två gånger om!

Jag är sällan mållös, men när den skäggige mannen kom till oss den 24 december 2014 så blev jag mållös. Det berodde inte på att den röde och vite tomten kom till oss samtidigt som jag var där, men det lilla kuvertet jag fick innehöll biljetter till en fotbollsmatch mellan Barcelona och Málaga i slutet av februari. Jag kunde inte ta in detta, och inte nog med det: jag skulle tillsammans med min bror vara borta i fem dagar! Jag fattade verkligen ingenting, men min fru var enormt nöjd med denna luring.

Jag och min bror yngre lyfte från Arlanda på fredagkvällen. Vi åkte tåg till Arlanda, och det kan jag verkligen rekommendera för att slippa dribblet med bil: det är bara att hoppa av nere i källaren! Vips, så är man på plats! Vi kom iväg ca 20 minuter sent, men det flög vi ifatt! Tur att det inte är så mycket fartkameror i himlen... däremot har en del bilförare kommit till himlen då de inte haft fartkameror...

Barcelona var mörkt när vi anlände, och vi tänkte ta bussen in till stadens centrum. Efter lite velande insåg vi att det inte gick någon tunnelbana eller så mycket bussar mitt i natten, så vi tog taxi direkt till hotellet. Hotellet kännetecknades av marmor, liten flygel utan ljud samt SPA i hela bottenplanet. Det utnyttjade vi precis innan vi åkte hem. En intressant reflektion: när vi checkade in och nämnde frukost så tipsade receptionisten oss om ett café två kvarter därifrån, trots att hotellet hade tre varianter av frukostmenyer. Det var lite anmärkningsvärt!

På lördagen var det dax: vi skulle se matchen mellan det så omtalade Barcelona mot det knappt omtalade Málaga! Vi gick till stadion Camp Nou långt innan matchen skulle börja, för att få se denna gigantiska byggnad som tar många fler än Avestavallen gör... vi hade riktigt bra platser: vid mittlinjen, tio rader upp från planen! Bra utsikt, minst sagt! Det var härlig inramning, men det var lite glest på raderna under den inledande fasen, före matchstart. När domaren blåste igång så var det fullsmockat, vilket säger en del om rutinen hos de Barcelonaanhängare som går på varje match. När domaren blåste av matchen med Messi, Neymar och Suarez på topp så stod det 0-1 på resultattavlan. Vi hoppas inte att det var helt och fullt vårt fel att det blev så, då Dani Alves fick en felträff i backlinjen och frispelade en Málagaspelare som bara rundade målvakten och gjorde matchens enda mål i den sjunde spelminuten! Snöpligt, men typiskt idrott - det behöver inte handla om logik, utan kämpatakter, otur, engagemang, etc.

Vi gick ner på stan efter matchen och besökte bland annat La Rambla, denna stora turistgata, där det vimlar av allt mellan himmel och jord - och priserna är högre där såklart än om man bara sticker in hakan ett kvarter ifrån. Vi blev erbjudna att köpa droger, vilket jag knappast hade räknat med. Droger kan ju vara en av de mest skrämmande uppfinningar som har gjorts, så... nej tack.

Söndagens utmaning var uttalad - att besöka Tibidabo, ett tivoli och en närliggande
kyrka uppe på höjden, samt att gå mer än 20 000 steg under dagen! Vi åkte buss så långt vi kunde ( ett tredagarskort hjälpte oss verkligen att ta oss fram) och sen gick vi upp för branten. Det tog i runda slängar 2 timmar, och det var både varmt, blåsigt och konditionskrävande på samma gång. Vi njöt av att ha kommit upp, och då fick vi se ett fantastiskt fint kloster uppe på höjden. Bredvid låg en nöjespark som i stort sett är öppen året runt, men det kändes som om det var lågsäsong, såklart. Vi var inte alls nöjda med en restaurang där uppe, där en stackars kille joggade omkring i vimlet av människor, tog upp beställningar, glömde beställningar, glömde ta betalt, missade nya gäster om vartannat. Det kändes inte värdigt, så vi gick ner från berget igen, för att till sist hamna nere i Hamnen, där vi åt "så mycket vi orkade" på en välbesökt restaurangkedja.

Vid halv sju-tiden gick vi på möte hos Hillsong Barcelona som ligger mitt på La Rambla.

I väntan på att gå in var det fyra(!) olika personer som frågade oss om vi ville ha tolk, men de blev nog lite konfunderade när vi avstod... Det var ett härligt möte där startens decibelnivåer låg skyhögt över bullerhöjder! Efter ca 20 minuter hade ljudteknikern vaknat och rättat till det. Predikan handlade om Mose, bland annat, och lovsången var riktigt skön! Det kändes som om det var lätta steg när vi kom ut i vimlet på La Rambla efter mötet.

När kvällen kom hade vi avverkat 33 000 steg - tjoflöjt.

Måndagen innehöll ett besök på La sagrada familia  - Barcelonas mest besökta turistmål. Jag kan förstå varför. Det var en helt otrolig byggnad, och den har inte fullbordats på 133 år... jag tyckte det var ett väldigt häftigt besök, och vi valde att åka upp i ett av tornen för att skåda ut över ett soligt Barcelona. Byggarbetarna arbetade som aldrig förr, och det rekommenderas varmt att åka hit om du har chansen!

Vi bowlade på förmiddagen, och det var trevligt! Prissättningen ser verkligen helt olika ut beroende på tid på dagen, vardag eller helgdag. Vi bowlade loss för ca 70 kr för tre serier/pp.

Nu orkar jag inte skriva mer... men får du chansen, besök Barcelona tillsammans med någon trevlig person.